Voor de inbouw van het GPS systeem heb ik gebruik gemaakt van de originele BMW GPS-steun, die als accessoire te bestellen is bij de BMW dealer.

Het GPS systeem betreft een Garmin Zumo 660 die standaard geleverd wordt met een montagevoetje voor de motorfiets.
De gebruikte BMW steun is op maat gemaakt voor het BMW navigatiesysteem dat in wezen ook een anders verpakte Zumo 660 is. Het is echter perfect mogelijk deze steun ook voor andere systemen te gebruiken.

Bij de BMW steun wordt een vrij duidelijke handleiding mee geleverd, doch ik heb dit aangevuld met een aantal praktische tips en foto’s van de inbouw zelf.

In de doos vind je naast de handleiding heel wat onderdelen:
 

Op deze foto zien we de plaats waar de GPS moet komen.

Eerst demonteren we de afdekplaat van het stuur waarna we het onderste deel van de houder op de buis van het stuur kunnen bevestigen.

Om alles precies uit te lijnen zijn er markeringen op de houder en op het stuur aangebracht die precies overeen moeten komen.

Zet de steun iets te hoog, want bij het aandraaien zakt deze lichtjes.

In het deksel dat we net gedemonteerd hebben zitten er aan de achterzijde drie cirkels.
Deze moeten we uitboren tot de aangegeven grootte.

In de twee kleine cirkels zetten we de meegeleverde doorvoertulles met afstandsbussen.
Doorheen de grote opening voeren we de voedingskabel van de ZUMO.

Onder de afdekplaat ligt de stekker klaar voor het standaard navigatiesysteem van BMW.
Hierop kunnen we eveneens de voeding van de ZUMO aansluiten.
(de bruine draad is de massa, terwijl de andere een geschakelde +12V voedingsdraad is).

 De antenne van het TMC systeem (optie: GTM12) heb ik in de linkerzijde van de kuip naar voor geleid,
waarbij ik zoveel mogelijk rekening heb gehouden uit de buurt te blijven van elektronische rekeneenheden om interferentie te vermijden.

De rest van de bekabeling heb ik onder de buis van het stuur opgerold en bevestigd met kabelbinders.
Hierbij heb ik rekening gehouden dat de zekering goed bereikbaar blijft.

Nu kan de afdekcover van het stuur er terug op en kunnen we het bovenste deel van de houder bevestigen op het onderste deel
doorheen de gaatjes in de cover die met afstandsbussen uitgerust zijn.

Hierop wordt de dwarsstang bevestigd met daaromheen de klemhouder.

De ZUMO houder wordt vastgezet op de BMW klemhouder.
Hierbij komen de bevestigingsgaatjes zelfs precies tegenover mekaar uit.

Let op: vergeet de afstandsbussen niet tussen beiden.

Het eindresultaat. Geschatte werktijd ongeveer 2 uur.

Met dank aan ITX