Olie (motor en aandrijving) en koelvloeistofwissel. Door Jos Blokhuis:


Ik heb van mijn S.W. de motorolie, de olie voor de aandrijving en de koelvloeistof ververst. Ik wil mijn ervaring delen met degene die ook van plan is zelf dit onderhoud zelf uit te voeren:
De werkzaamheden zijn uitgevoerd bij 20.400 km
Motorolie:
De motorolie aftappen via de grote plug midden onder de motor, dop 24, wel eerst een opvangbak eronder zetten en let op er komt een veer en stalen oliezeefje met de plug mee. Draai ook de peilstok uit de vulopening. Zo nodig een nieuwe rubberring in de plug aanbrengen en de plug met schoongemaakte zeefje en veer weer monteren. Stevig vastzetten maar niet de schroefdraad ‘lam’ draaien.
Elke 12.000 km moet ook het oliefilter vervangen worden. Hiervoor heb ik bij een gereedschaphandel een speciale klem (stalen band om het filter €17,90) gehaald om het filter los te draaien. Als je een nieuw filter monteert dan de rubber afdichting even met olie insmeren.
Schone olie (10w40) ca. 2.2 liter erin en klaar. Even het nivo controleren.
Achterwiel aandrijving olie:
De olie voor de achterwielaandrijving moet elke 2 jaar ververst worden, ca. 0,32 ltr. 10w40 dus hetzelfde als de motorolie.
Zet de machine op de middenbok. De linker beplating en de behuizing van de aandrijving moeten hiervoor verwijderd worden.
Pas op dat er geen pasnokjes van de beplating afbreken.
Meteen even het luchtfilter voor de ventilatie van de aandrijfriem schoonblazen.
Het verversen van de olie kan in principe ook zonder de beplating eraf te halen maar dan is het wel een stuk lastiger. De olie aftapschroef vind je links onder bij het achterwiel. Deze losdraaien. (denk aan de olie opvangbak). Dan de inbusbout (vreemd model) van de vulopening erboven opendraaien. Draai een paar keer aan het achterwiel waardoor de olie beter wegloopt. De aftapbout met schoongemaakte (evt. nieuwe) afsluitring weer monteren. Nu komt de moeilijkheid. Hoe krijg je weer olie in het aandrijfhuis? Het is maar een klein openingetje. Het kan met een trechtertje met slangetje maar dat duurt vreselijk lang. Ik heb bij mijn buurman (veearts) een grote kunststof injectiespuit (zonder naald) gehaald, hieraan een dun slangetje geschoven en dan de olie opzuigen en vervolgens in de vulopening gespoten en dat een paar keer herhalen. 10 minuutjes werk. Als de olie uit de vulopening loopt is het nivo bereikt. De inbusbout met afdichtring er weer in en klaar voor de komende twee jaar.
Koelvloeistof:
Het vervangen van de koelvloeistof, SW fjs 600 2003.
Het is verstandig de koelvloeistof volgens voorschrift van Honda elke twee jaar te vervangen, verouderd koelmiddel kan de radiator, waterpomp, afdichtingen e.d. aantasten. Dat kan dure reparatie tot gevolg hebben.

1 de bekleding linksonder de voetsteun losmaken en verwijderen. Dan het rechter handschoenvakje eruit halen. Een kruiskop zelftappertje eruit halen met korte kruiskopschroevendraaier en dan met je nagels de zijranden van het vakje enigszins bij elkaar knijpen en tegelijk het vak naar boven liften en dan iets naar je toe trekken.
De dop van het reservoir losmaken en ook de dop van de radiator links ervan.

2 Maak het reservoir nu leeg bijvoorbeeld met grote kunststof dokterspuit (veearts)
Nu vind je linksonder de motor een aftapplug aan de waterpomp. Dat is waar drie waterslangen bij elkaar komen. Daar zitten vier boutjes, bij een, linksonder staat een klein pijltje, dat is de aftapplug. Draai deze volledig open. Zet wel een bak onder de motor. Om alle vloeistof goed weg te laten lopen moet de motor zo’n 10 min op de zijstandaard. Zet nu eerst de aftapbout in de waterpomp weer terug en zorg dat het afdichtringetje schoon en onbeschadigd is.

3 Nu eerst de radiator weer vullen met nieuwe koelvloeistof, (informeer bij een motorzaak voor de juiste vloeistof) met behulp van een trechter en slangetje. Voorzichtig gieten daar de vloeistof even tijd nodig heeft om te zakken. Vullen tot aan de rand. (radiator ca. 2,2 l) Nu het reservoir (0,8 l) vullen.
Als je gemorst hebt spoel dat dan met lauw water weer schoon. De vloeistof kan de lak aantasten. Doppen erop en voor het ontluchten de motor starten en enkele minuten stationeer laten lopen, en dan het gas twee- of driemaal kort opendraaien.

4 Controleer nu het niveau in de radiator vulopening en vul deze zo nodig bij.
Controleer ook niveau in het reservoir. Altijd eerst de radiator bijvullen!

Ik heb de motor daarna op bedrijfstemperatuur gereden, enigszins af laten koelen en toen het niveau gecontroleerd en bijgevuld. Alle verwijderde delen weer terug monteren en je kan weer twee jaar verder.