VERVANGING AANDRIJFRIEM door Jaap Schokker

Bij 24.006 km ging het gele lampje branden, dus meteen een nieuwe riem besteld.
Op ’t internet gekeken wat er over het vervangen van de riem te vinden is. Niet al te beste ervaringen van de doe-het-zelvers. De algemene tip was een werkplaatshandboek aan te schaffen. Dat dus ook maar gedaan.
Het bleek een makkie. Binnen anderhalf uur was de klus geklaard, inclusief het maken van een ‘universal holding tool’.
Toen de riem er eenmaal uit was, bleek die niet te onderscheiden van de nieuwe. Die had nog wel 24.000 km meegekund, terwijl ik niet klimaatneutraal rijd. ’t Is wel geruststellend, zo’n nieuwe.

Gereedschap:
- Middelgrote kruiskopschroevendraaier
- Inbussleutelset
- Doppendoos of ring-/steeksleutelset
- ‘Universal holding tool’
- Als je geen gevoel voor aantrekmoment hebt: een momentsleutel
- Pijpsleutel 8 mm of kleine dopset met dop 8 mm (Als je deze niet heb ben jen halverwege de klus zuur!)
- Smeerolie
- Oude lappen
- Het is handig perslucht bij de hand te hebben
- Een oplosmiddel (terpentine, alcohol o.i.d.)


Holding tool:
- Zie bijgaande foto’s
- 1 stalen strip 30x4 mm en 50 cm lang en een strip van 15 cm lang. Alle strips en buizen voldoen, als de lengte maar tot op een centimeter klopt. Maak de twee strips draaibaar t.o.v. elkaar met een bout M6-M12. Las twee bouten M6x30 op de punten of schroef twee bouten M6x40 vast met een moer door gaten in de punt.
- Enfin de foto’s zeggen meer dan veel woorden.

Demontage:

- Vooraf:
o Leg verwijderde bouten telkens bij het onderdeel waar ze uit zijn gekomen.
o De bouten in de kunststof deksel zitten in metalen busjes. Die busjes vallen eruit als net even niet kijkt! Hou ze in de gaten.
- Verwijder de linker voetsteun door de dikke inbusbouten, die in de aluminium driehoek zitten los te draaien.
- Verwijder het variatordeksel aan de motorzijde met sleutel/dop 8 mm.
- Verwijder het deksel aan de wielzijde door de 4 bolkopbouten uit te draaien met inbussleutel 5 mm.
- Wip de zwarte kabels van de snelheidssensor uit het aluminium deksel.
- Verwijder het aluminium deksel over de variator. Het zit vast met 4 boutjes met kop 8 mm aan de omtrek. Net zo’n boutje diep verzonken middenin het deksel (daar is die pijpsleutel dus voor) en 3 grote zeskantbouten met kop 13 mm.
- Nu heb je het ‘universal holding tool’ nodig. Steek de boutjes M6 in de gaten in het variatorwiel. Draai nu de bout in het wiel los, terwijl het lange eind van het tool op de grond rust.
- Nu kan de voorste schijf worden afgenomen en valt de riem eruit.

Tijdens de koffie:
- Draai de kruiskopschroef in het kunststof deksel, dat aan de motorkant zat, los. Verwijder het schuimrubber filter en blaas dat uit met perslucht. Dan weer in elkaar zetten.
- Beide kunststof deksels lekker schoonsoppen en in de was zetten.
- Spuit alle schuimrubberen bekledingen droog met perslucht.
- Voel even of er speling op het lager in het grote aluminium deksel zit. Maak ook dat deksel schoon.

Montage:
- Leg de riem om de achter-poelie en om de vooras.
- Hierna ontstonden de problemen bij knutselaars op’t internet
- Voorkom dat er vet op de riem of de poelies komt.
- Schuif de voorste schijf tegen de riem.
- Doe flink olie op de bout en de ring die de voorste schijf vasthouden en draai de bout in de as.
- Draai de bout telkens iets meer dan handvast en leg de riem zover mogelijk naar buiten om de variatorschijf.
- De bout kan steeds vaster worden gedraaid, terwijl de variatorschijf telkens eventjes wel en niet wordt vastgehouden met de Universal Tool. De riem klimt dan vanzelf naar buiten. Als de bout aanligt wordt die vastgezet met 103 Nm = 10.5 kgm. Met een gewone doppenset betekent dat: er even hard aan trekken als wanneer je 3 kratjes pils met de hand optilt (10 kg x 1 m = 30 kg x 33 cm).
- Dan gaat alles in omgekeerde volgorde terug op de FJS.
- Daarbij nog dit:
o Dat ene langere, zwarte boutje zit rechtsonder in het aluminium deksel.
o Spuit een paar druppel olie in je hand en hussel de boutjes (per deksel!) daar lekker doorheen. Dan willen ze volgende keer ook weer los.
- Om het gele lampje uit te krijgen druk je beide drukknopjes op het ‘dashbaord’ tegelijk in. Zet het contact aan en wacht tot het lampje gaat knipperen.

Het schrijven van het verhaal duurde even lang . . .
Wie tegen deze klus opziet: mailen/bellen maar, dan doen we het samen hier in Wageningen/Ede.

Universal Tool maar dan van hout: Zo kan het ook